Czy od 1 stycznia 2022 r. zmienią się progi unijne?
Tak
– co dwa lata Komisja Europejska dokonuje rewizji kwot wyznaczających tzw.
progi unijne. Warto przypomnieć, że gdy wartość zamówienia przekracza progi unijne,
zamówienie to powinno być udzielone na zasadach zgodnych z unijnym prawem
zamówień publicznych. W praktyce od przekroczenia właściwego progu zależy czy:
- zamówienie będzie udzielane na zasadach określonych w przepisach o tzw. zamówieniach krajowych, czy też w przepisach o zamówienia unijnych (co zasadniczo wpływa m.in, na czas postępowania i poziom jego sformalizowania);
- zamówienie sektorowe w ogóle będzie udzielane w reżimie prawa zamówień publicznych (takie zamówienia bowiem zasadniczo wymagają stosowania przepisów PZP pod warunkiem, że ich wartość przekracza progi unijne).
Z
perspektywy wykonawców oznacza to z jednej strony, że prawdopodobnie nieco częściej
będą uczestniczyli w postępowaniach opartych na odformalizowanych i
elastycznych rozwiązaniach właściwych dla zamówień krajowych (tzw.
podprogowych). Z drugiej jednak strony należy pamiętać, że od 1 stycznia 2022
r. zamawiający sektorowi będą mogli większe kwoty wydawać na inwestycje bez
konieczności organizowania przetargów.
Kilka praktycznych przykładów - w 2022 r. PZP:
- uniwersytet zawierający umowę dla celów prac badawczych, eksperymentalnych, naukowych lub rozwojowych, o niekomercyjnym charakterze będzie mógł bez przetargu wydać o 43 tys. zł więcej niż w roku 2021;
- od stycznia miejska spółka transportowa będzie mogła przeznaczyć na „bezprzetargowy” zakup pojazdów kwotę o ponad 90 000 zł wyższą niż jeszcze w grudniu 2021 r.;
- roboty budowlane zlecane przez państwową spółka energetyczną poza reżimem PZP będą mogły kosztować o ponad 1 100 000 więcej niż w roku 2021.
kontakt: jaroslaw.kola@wkb.pl