Czy naruszenie obowiązków wynikających z prawa ochrony środowiska wpływ ana sytuację wykonawcy na rynku zamówień publicznych?
Wykluczenie nie jest wprawdzie zależne od wysokości nałożonej kary pieniężnej, jednak jej niewielka wysokość może wypływać na odstąpienie od wykluczenia z uwagi na jego nieproporcjonalność. Wymierzanie administracyjnych kar pieniężnych za naruszenie obowiązków wynikających z prawa ochrony środowiska przewidują nie tylko przepisy ustawy Prawo ochrony środowiska, ale również innych ustaw, takich choćby jak ustawa o ochronie przyrody czy ustawa o odpadach.
W celu uniknięcia sankcji wykluczenia wykonawca może przeprowadzić procedurę self-cleaning, która będzie zmierzała do naprawienia szkody wyrządzonej nieprawidłowym postępowaniem (głównie poprzez zapłatę kary pieniężnej nałożonej przez właściwy organ) jak również poprzez podjęcie działań naprawczych zapobiegającym dalszym nieprawidłowościom w przyszłości. Wato przy tym zauważyć, że nałożenie kolejnych kar na wykonawcę, także z innych tytułów, może świadczyć o nieskuteczności dotychczas podjętych działań naprawczych i konieczności zrewidowania dotychczasowej polityki danego podmiotu – tak aby procedura samooczyszczenia była skuteczna.
Co dodatkowo ważne, wykonawca nie powinien
zapominać o wyczerpującym wyjaśnieniu okoliczności i faktów związanych z danym
incydentem, który doprowadził do zastosowania kary pieniężnej – brak ustalenia
konkretnych przyczyn nieprawidłowości uniemożliwia bowiem skuteczne wdrożenie
środków naprawczych.
Kontakt z autorem: ludmila.kitaszewska@wkb.pl